תושבי ירושלים במאבק מול סיטיפס
לאחר תקופה ארוכה, בה נוסעים רבים ברכבת הקלה דיווחו על התעמרות ושיטות גביה מפוקפקות, יתקיים מחר מפגן כוח בכיכר הדווידקה נגד החברה. ”סיטיפס” בתגובה: ”ישנו מיעוט של נוסעים שמנסה להתחמק מתשלום”
תושבי ירושלים החליטו לעשות מעשה ולהתאחד כנגד חברת הרכבת הקלה בעיר, "סיטיפס", זאת בעקבות טענות רבות מצדם על יחס משפיל מצד הפקחים, תיקופים שגויים או לא פעילים, חוסר שקיפות בוועדת הערר ועוד סוגיות רבות. מחר (ג’) ייערך מפגן חברתי שהוגדר בפי המארגנים - "תושבי ירושלים יוצאים למאבק כנגד התנהלותה של חברת סיטיפס". האירוע יתקיים בכיכר הדווידקה ב-17:00. האירוע עצמו גרר מאות תגובות ולייקים ברשת החברתית, ונדמה שהתושבים והנוסעים הירושלמים לא מתכוונים לעבור הפעם לסדר היום.
דובר המאבק, אברהם חי בלוך ל’עיתונט’: "כל תושבי ירושלים מתגייסים למאבק. לאנשים נמאס מהצורה שבה מקבלים דו"חות ברכבת הקלה. אנשים לא יכולים לקנות כרטיס, מכשירי התיקף לא מדויקים. יש לנו קבוצה בפייסבוק שמונה 72,000 איש שתומכת במהלך. מדובר בשעת מבחן של התושבים, מאמין שיגיעו כמה מאות אנשים לכיכר מחר".
חי בלוך מלין, כמו יתר חברין למאבק, על שורה ארוכה של מחדלים ב"סיטיפס": "בנוסף לכל התלונות שהעלינו, קיימת גם צפיפות ברכבות שגורמת להטרדות מיניות. עניין הדו"חות הפך להיות רווח נקי של החברה, שיטת הכנסה. ב-4 השנים האחרונות הם חילקו כמעט 70,000 דו"חות וגבו כ-7 מיליון שקלים".
דובר המאבק נגע בדרישות אל מול חב’ "סיטיפס": "צריך לשנות את שיטת הקנסות, במקום ישר לדרוש 180 ש"ח אפשר להתחיל באזהרה ולעלות בהדרגה. בנוסף, יש לשנות את יחס הפקחים, שלועגים לאנשים. אחד מהם הגיש דו"ח לילדה בת 12, היחס שלהם נוראי. כמו כן, אנחנו דורשים שמשרד התחבורה ינהל את ועדת הערר. יש לבדוק את תקינות מכשירי התיקוף ולהוסיף עמדות תשלום נוספות. חשוב גם להגביר את תדירות הרכבות ואף בסופי שבוע ואחרי חצות, להאריך את שעות הפעילות".
תגובת "סיטיפס": "כידוע, על פי חוק, בדיוק כמו באוטובוס או ברכבת, כך גם הנסיעה ברכבת הקלה איננה חינם. מדובר במערכת הנסיעה הפתוחה הראשונה מסוגה בארץ, אשר מבוססת על אמון בציבור הנוסעים. הנוסעים ברכבת הקלה מחויבים להצטייד בכרטיס נסיעה מראש ולתקפו עם כניסתם לרכבת הקלה. ברכבת הקלה נוסעים מדי יום כ- 150 אלף נוסעים, אשר רובם משלמים על הנסיעה כדבר שבשיגרה. אך לצערנו ישנו מיעוט שמנסה לנצל העובדה שמדובר במערכת פתוחה ומועל באמון שניתן בו בניסיון להתחמק מתשלום.
הרכבת הקלה פועלת כבר שנים רבות ואופן הנסיעה בה ברור וידוע למיליוני האנשים שנוסעים בה מדי שנה. וכמו בכל מקום אחר בעולם, מי שמתחמק מתשלום ונתפס – נקנס. יתרה מכך, מי שיש לו השגה כלשהי יכול לפנות לוועדה חיצונית שמינה משרד התחבורה שבוחנת הערעורים. העובדה כי ועדה חיצונית זו קיבלה עד כה רק מספר קטן של ערעורים לאחר בחינתם מוכיחה, כי מרבית הקנסות ניתנים כנדרש ובצדק.
באשר לטענות הספציפיות המועלות, רוב רובן כבר מיושמות או נמצאות בידי משרד התחבורה: שינוי שיטת הקנסות- המחוקק ומשרד התחבורה הם שקבעו את מדיניות התשלומים ברכבת הקלה ועל כן הם הכתובת לכך.
- בקרי הרכבת הקלה עוברים סדנאות שרות והדרכות, ומונחים לתת יחס אדיב ומקצועי. במקרה של חריגות הנושא מטופל.
- שקיפות בהחלטות ועדת הערר שהנה חיצונית ומונתה מטעם משרד התחבורה - כל החלטות ועדות הערר פתוחות ושקופות לציבור הרחב. החלטות ועדות הערר מתפרסמות באינטרנט וניתנות לצפייה.
- בדיקת תקינות מכשירי התיקוף ומכשירי הבדיקה של הבקרים: מכשירי התיקוף ומכשירי הבדיקה של הבקרים עוברים בדיקות יסודיות ומקיפות ע"י גורמים חיצוניים מטעם משרד התחבורה. מכשירי התיקוף ומכשירי הבדיקה נמצאו תקינים לחלוטין.
- הוספות עמדת תשלום: סיטיפס פנתה מספר פעמים למדינה עם הצעות לשדרוג עמדות התשלום, אך המדינה פסלה אותן. - הגברת תדירות הרכבת: אנו כמובן בעד ואף פנינו מספר פעמים למדינה, וההחלטה נמצאת בידיהם.
הנושא הובא לראשונה בפייסבוק - קבוצת ירושלמים וירושלמיות
