חיפוש

 

 
לדף הבית >>     ofir מקדמים - .אופיר כתבות תדמית >>

מה חשוב לדעת על השתלת עצם בחניכיים?

 

במצב שבו חסרה בפה שן, או חסרות מספר שיניים, מתרחש באופן בלתי נמנע תהליך שנקרא ספיגת עצם. מהות התהליך היא הפיכת עצם הלסת לדקה יותר ונמוכה יותר, וכתוצאה מכך במקרים רבים (בין שליש לחצי) לא ניתן לבצע השתלת שיניים חדשות מפני לשתלים אין במה להיאחז. הפתרון הוא השתלת עצם בחניכיים, וכדאי לדעת כיצד מתבצעת פעולה זו

 

במצב שבו חסרה בפה שן, או חסרות מספר שיניים, מתרחש באופן בלתי נמנע תהליך שנקרא ספיגת עצם. מהות התהליך היא הפיכת עצם הלסת לדקה יותר ונמוכה יותר, וכתוצאה מכך במקרים רבים (בין שליש לחצי) לא ניתן לבצע השתלת שיניים חדשות מפני לשתלים אין במה להיאחז. הפתרון הוא השתלת עצם בחניכיים, וכדאי לדעת כיצד מתבצעת פעולה זו.

תחליף אפשרי להשתלת העצם – שימור רכס

השתלת עצם נדרשת בעיקר בעקבות עקירות, אם כי יש עוד סיבות אפשריות לעצם לסת דקה ונמוכה. ביניהן: דלקות חניכיים חוזרות ונשנות, זיהומים, חוסר עצם מולד ועוד. 

כשמתבצעת עקירה כדאי לשקול פעולה שנקראת "שימור רכס". זוהי פעולה כירורגית שנועדה למלא את המכתש הקטן שנוצר במקום שממנו הוצאה השן (והוסרו שאריות הדלקת) בחלקיקי עצם. מאחר שלאחר עקירה הגוף בכל מקרה מניע תהליכי ריפוי, החלקיקים מתאחדים עם העצם הקיימת באפקטיביות ולכן ייתכן שלא יהיה צורך בהשתלת עצם. משך הזמן הנדרש להתאחות החלקיקים עם העצם וקבלת תמונת מצב מלאה לגבי המוכנות להשתלה הוא כ-3 חודשים.

האפשרויות השונות של השתלת עצם בחניכיים

לצורך השתלת עצם בחניכיים נדרשת כמובן עצם. ישנם מספר מקורות אפשריים: האופציה הראשונה היא עצם של המטופל או המטופלת עצמם, האופציה השנייה היא תחליף סינתטי שכמובן מיועד למטרה הספציפית של עיבוי העצם על-מנת שתוכל לקלוט בבטחה שתלים, אופציה נוספת היא עצם של אדם אחר וניתן גם לבסס את ההשתלה על עצם של בעל חיים.

כמו כן ישנה בחירה לגבי אופן ביצוע העיבוי – ישנה השיטה האנכית וישנה השיטה האופקית. כל ההחלטות מתקבלות על-ידי כירורג דנטלי על סמך מצב העצם ופרמטרים נוספים.

השתלת עצם ממקור פנימי לעומת עצם ממקור חיצוני

שיטת ההשתלה המיטבית היא של עצמם ממקור פנימי, כלומר עצם של המטופל או המטופלת. הסיבה לכך היא שה-DNA הזהה מפחית למינימום את הסיכון לדחיית התוספת על-ידי הגוף. יחד עם זאת יש גם חיסרון לגישה הזו של השתלת עצם בחניכיים: הצורך לפצוע מקום נוסף בפה כדי לקחת משם עצם, וכתוצאה מכך כאב וגם חשש לזיהום.

עצם מבנק העצם (על בסיס תרומה מאדם חי או מת) חוסכת את הכאב אבל אין דרך לדעת בוודאות מה איכותה. המחשבה על עצם של בעל חיים עלולה לעורר אי נוחות אצל חלק מהמטופלים, ואילו עצם סינתטית היא פתרון פרקטי להפליא אבל ישנו סיכון מסוים שהגוף ידחה את התוספת הלא טבעית.

השתלה אופקית או השתלה אנכית?

החלטה נוספת לגבי השתלת עצם בחניכיים היא כאמור לגבי דרך הביצוע: להשתלות אופקיות סיכויי הצלחה גבוהים יותר, אבל כשהעצם נמוכה מדי אין ברירה אלא לבצע השתלה אנכית.

מה קורה לפני ואחרי ההשתלה?

לפני השתלת העצם בחניכיים כדאי מאוד לבצע ניקוי אבנית. כמו כן רצוי להפסיק לעשן לפחות שבועיים שלושה לפני ההליך, כדי שתהליכי הריפוי בפה יתנהלו באופן אופטימלי (בסיגריות יש חומרים שמקשים על הגוף לרפא את עצמו). ההחלמה בעקבות ההשתלה אורכת כשבועיים. בדרך כלל תקבלו אנטיביוטיקה למניעת היווצרות זיהומים. החיבור של השתל עם העצם הקיימת אורך חצי שנה עד שנה ולאחר מכן ניתן לבצע השתלת שיניים בבטחה.

 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

 

 

 

 

ברקי יש לי שאלה
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים