חיפוש

 

 
לדף הבית >>     יעל רן, הוראה מותאמת, מודיעין >>

מתי צריך לדאוג כשהילד כותב אותיות הפוך

 

הכותבת הינה יעל רן ממודיעין,בוגרת תואר שני בהצטיינות מטעם אוניברסיטת בר אילן באבחון וטיפול בליקויי למידה. מקנה טיפולים פרטניים תוך הקניית אסטרטגיות למידה בתחום השפה. מהו כתב ראי, מתי כתיבה באופן הזה נחשבת לתקינה ומתי דורשת טיפול? תשובות לכך ועוד - בכתבה הבאה...

 

מהו כתב ראי?

כתב ראי הוא כתב שנכתב בכיוון המנוגד לכתיבה הרגילה כאשר האותיות כתובות באופן הפוך, כך שאפשר לקרוא אותו בקלות בשימוש במראה. זוהי תופעה נפוצה אצל ילדים צעירים, שבה הם כותבים אותיות ומספרים באופן הפוך. כלומר מדובר על שלב התפתחותי טבעי, אך חשוב להבין מתי מדובר בתופעה חולפת ומתי יש צורך להתייחס אליה ברצינות.

כיצד המילים  מיוצגות בקוגניציה?

כל מילה שאנו מזהים מאוחסנת בחלק הדומיננטי של המוח שבו נמצאים מרכזי הדיבור והשפה שלנו
(לרוב זהו הצד השמאלי של המוח),בעוד שהצורה ההפוכה של אותה מילה תיוצג באופן הופכי (בכתב ראי) בצידו השני.
לדוגמא אם נקח את המילה "גל" היא תופיע בצורתה המקורית בצידו השמאלי של המוח, בעוד שבצידו הימיני תיוצג כך: "לג".

מדוע ילדים כותבים בכתב ראי?

  • חיקוי: ילדים מחקים את הסביבה, כולל כיוון הכתיבה.
  • התפתחות מוטורית: השליטה ביד ובמפרקים עדיין לא בשלה לגמרי.
  • תפיסה מרחבית: ההבנה של ימין ושמאל, למעלה ולמטה, עדיין מתפתחת.


הייצוג ההפוך ברבות השנים מדוכא ואינו משפיע על הכתב. יחד עם זאת, אצל ילדים הדומיננטיות בין ההמיספרות לרוב לא מוכרעת (ניתן לראות זאת באופן משמעותי בגילאי הגן) ועל כן נוכל לראות אותם כותבים בכתב ראי. לפיכך, באופן כללי, בשנים המוקדמות מדובר על שלב התפתחותי תקין לחלוטין. אף על פי כן, אם הדבר נמשך עד לאמצע שנות בית הספר היסודי (כאשר בשנות אלו הדומיננטיות ההמיספרית אמורה כבר להיקבע), רצוי לבחון נושא זה אצל גורמי המקצוע המתאימים.

במידה וילדיכם כותב בכתב ראי יש לבחון גם את הדברים הבאים:

-האם ישנם קשיים נוספים כמו קשיי קריאה, בעיות בקואורדינציה או בעיות בהתמצאות במרחב.
-האם כתב הראי גורם לכתב לא ברור או לקשיים בהבעה בכתב.

כיצד מטפלים בכתב ראי?

  • סבלנות והדרגה: חשוב לזכור שזהו תהליך. תיקונים תכופים עלולים לגרום לתסכול.
  • פעילויות מוטוריות: משחקים המעודדים את השליטה בידיים, כגון חיתוך, הדבקה, ציור.
  • תרגילים חזותיים: משחקים המפתחים את התפיסה המרחבית, כגון חיבור נקודות, מציאת הבדלים.
  • תרגילי כתיבה מכוונים: תרגילים שיעזרו לילד להבין את כיוון הכתיבה הנכון. שימוש בערוצים חושיים מגוונים לביסוס המידע בזיכרון לטווח ארוך.
  • עזרים ויזואליים: שימוש בקווים, חצים או צבעים כדי לסמן את כיוון הכתיבה.

חשוב לזכור:

  • כל ילד מתפתח בקצב שלו.
  • גישה חיובית ומעודדת חשובה מאוד.
  • שיתוף פעולה בין ההורים, הגננת/ המורה והגורם המטפל (לדוג’ - הוראה מותאמת) יובילו להתקדמות משמעותית. 

יש לכם עוד שאלות ליעל רן? כנסו!

בקרו אותי בדף הפייסבוק  050-7219033

דברו איתנו ב whatsapp   
רוצים עוד פרטים? כנסו!

 

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

 

 

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים