חיפוש

 

 
לדף הבית >>     יהורם גלילי >>

”הספר מלמד כיצד להציב גבולות לילדים”

 

המשוררת מרגלית ידור צרפתי מאשדוד הוציאה לאור את ”לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן” (איורים ועימוד: אורית רייזמן, גלילי הוצאה לאור) – ספר ילדים המופץ בחנויות הספרים בארץ ומלמד על אורח חיים בריא

 

 

"ליאם בשבילי הוא נכד מיוחד, ודרך הספר החדש שלי רציתי לדבר עליו ולהעביר את הקול שלו, כך שיתאים לכל הילדים בני גילו וידבר אליהם. לקחתי את התמונה שלו וביקשתי מהמאיירת אורית רייזמן שתתאים כמה שיותר את הדמות שלו באיורים שבספר לתמונתו. ליאם פיקח ואוהב לעשות דברים בעצמו, אבל צריך ללמוד לדעת שאינו יכול לעשות כל מה שהוא רוצה ושחשוב מאוד לשמור על הביטחון, הבטיחות והבריאות שלו. היה צורך שיהיה ספר כזה שיסביר מדוע בגיל הזה מרגיש הילד צורך להכניס לפה כל דבר.  הספר מתאים לכל הילדים והפעוטות, והוא מלמד כיצד להציב גבולות לילדים בפעולות שהילד עושה באופן אוטומטי. בגיל הזה הוא לא מבין מה מותר ומה אסור לעשות לו, וחשוב מאוד לחנך אותו לגדול סקרן אבל במקביל לשמור על בטיחותו וגם להכין את הבית עבורו".

כך אומרת הסופרת והמשוררת מרגלית ידור צרפתי, שבימים אלו הוציאה לאור את ספר הילדים החדש "לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן" (איורים ועימוד: אורית רייזמן, גלילי הוצאה לאור, ליווי כתיבה: סמדר שרת, הפקה: יהורם גלילי, עריכה ספרותית ולשונית: דרורית חן, עריכה לשונית: חדווה גז כהן, הדפסה: דפוס פרינטיב, ירושלים). ספר דידקטי ייחודי זה יכול להוות כלי שימושי עבור נשות חינוך, מטפלות וגננות לגיל הרך, לאימהות צעירות לפעוטות שיכולות ללמד את ילדיהן מה נכון ומה לא באמצעות ניסוי וטעיה, וכמובן לסבים ולסבתות שיכולות ללמד דרכו את נכדיהן עד גיל חמש על אורח חיים בריא, כולל פעילות גופנית, ולהסביר להם מדוע מסוכן להכניס לפה חפצים ופיצוחים שמסוכנים מאוד ועלולים לגרום לחנק.

קורְֹאִים לִי לִיאָם, וַאֲנִי כְּבָר בֶּן שְֹנָתַיִם וָחֵצִי.
כְּשֶׁהָיִיתִי בֶּן שָׁנָה וָחֵצִי,
סָבְתָא הָיְתָה אומֶֹרֶת כָּל הַזְּמַן
,
שֶׁאֲנִי חוקֵֹר קָטָן, כִּי אֲנִי אוהֵֹב לִבְדּקֹ וְלִבְחןֹ כָּל דָּבָר
.
וּבִכְלָל הִיא חוֹשֶׁבֶת
,
שֶׁאֲנִי יֶלֶד חָכָם
.
מֵאָז כְּבָר גָּדַלְתִּי בְּשָׁנָה
.
בְּכָל יוֹם אֲנִי לוֹמֵד מַשֶּׁהוּ חָדָשׁ
עַל הָעוֹלָם, לִפְעָמִים אַחֲרֵי
שֶׁנָּפַלְתִּי אוֹ שֶקִּבַּלְתִּי מַכָּה
.
(מתוך הספר "לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן")

מרגלית ידור-צרפתי, נשואה לאבי צרפתי וסבתא לנכדים ולנכדות, מתארת בספרה "לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן" מצבים שונים דרך עיניו של ליאם נכדה שמתנסה בהם, וכן את תגובותיה ותגובות משפחתה לגבי מצבים אלו. היא פעלה במערכת החינוך במשך 26 שנים, ומתוכן שימשה כגננת לגיל הרך במשך 15 שנים. במהלך שנים אלו צברה ניסיון רב בהתנהלותה הן מול הילדים והן מול ההורים. כחלק מהעשייה החינוכית בגן הילדים לימדה בהתאם לתוכנית משרד החינוך השנתית את נושא הספר על כל היבטיו הספרותיים, בשילוב מרבית הז’אנרים הקיימים.

מרגלית למדה במשך שנים ספרות ילדים ונושאים נוספים במסגרת השתלמויות לגננות שעברה במכללת אחווה. כך למעשה התחברה לנושא של הספר, "כי דרך ספרים אפשר ללמד נושאים חשובים כמו למשל על החשיבות של שמירה על הגוף. אמנם הספר נכתב על ילד בגיל שלוש, אבל הוא מתאים בהחלט לילדים בגילים גדולים יותר כמו 5-4 שבהם הילד חייב ללמוד לא להכניס דברים לפה. הספר גורם להורים לשים לב יותר לבטיחות של הילד כדי שחס וחלילה לא יגיע לבית החולים בגלל דברים שיכניס לפיו. הקראתי את הספר לילדים במעון של ליאם, והוא אמר לכולם בגאווה: ’זה הספר שלי, של ליאם’".

"לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן" עוסק בתחומים המשמעותיים ביותר בהתפתחות הילדים בגיל הרך (אפס עד שש): התחום המוטורי, הרגשי, הקוגניטיבי והחברתי. באמצעות סיפור חווייתי, המסופר דרך נקודת המבט של ליאם, ותגובותיהם של מרגלית, סבתו ושל שאר בני המשפחה, מתוארות סיטואציות שונות, הנוגעות לתחומים אלו.

בפתח הדבר בספרה כותבת מרגלית כי "השנים הראשונות בהתפתחות הילדים הן בעלות משמעות והשפעה קריטית על עיצוב אישיותם ועל גיבושה בהמשך חייהם. התפתחות הילדים מאופיינת בהתקדמות ובשינויים מהותיים בכל התחומים, ביניהם התחום המוטורי, הרגשי, החברתי, הקוגניטיבי והשפתי. התקדמות זו מבוססת על הבשלה ביולוגית, התנסויות ולמידה, שהסביבה מזמנת עבור הפעוטות. בהתנסויות השונות המכוונות והאקראיות, שחווים הילדים, הם רוכשים ידע על העולם, ובסקרנותם הטבעית הם מתרגלים פתרון לבעיות שונות, וכך מתפתחת יכולתם בכל התחומים שנזכרו לעיל".

כך למשל, בתחום החברתי - כל ילד וילדה יוצרים בהזדמנויות שונות אינטראקציה חברתית, וכך הם למדים ומפנימים כישורי חיים, נורמות התנהגותיות וכללים חברתיים מקובלים. עם הזמן גוברות האמפתיה ומודעות הילדים לנקודת המבט של האחר, תוך דחיית סיפוקים, התמודדות עם תסכולים ועמידה באתגרים. בתחום הרגשי - תוך כדי התמודדות עם ניסוי וטעייה, הילדים מגבשים ביטחון ודימוי עצמי, תחושת מסוגלות ויכולת ללמוד לפתור קונפליקטים. בתחום המוטורי - תוך כדי חוויותיהם במשחקים על כל צורותיהם הילדים מתנסים בתנועתיות שמבססת את ביטחונם ומגבירה אצלם את תחושת שליטתם במרחב, וכן את הכרת גופם.

בתחום הקוגניטיבי - הסביבה מזמנת קידום של תהליכי חקר ולמידה. תוך כדי ניסוי וטעייה הילדים מרחיבים את ידע עולמם הן באמצעות פעילויות מכוונות והן על ידי פעילויות מזדמנות. בתחום השפתי - האינטראקציות החברתיות וההתנסויות בתקשורת המילולית מרחיבות את יכולתם של הילדים לנהל שיח וללמוד את כלליו, בעיקר באמצעות החשיפה לספרות ילדים ולחומרים אורייניים, שמעשירים אצל הילדים את אוצר המילים והמושגים שלהם.

מרגלית ידור-צרפתי, תושבת אשדוד, כתבה גם ספר שירים למבוגרים בשם "מִי יָבִין אֵיךְ לָגֶשֶׁת אֶל הַלֵּב שֶׁלִּי" (עריכה: הסופרת והמשוררת סמדר שרת), שגם מופץ בחנויות הספרים ברחבי הארץ. הספר הושק באירוע השקה מרשים שנערך בביתה באשדוד בנוכחות חברים, חברות וקרובי משפחה. באירוע השתתף הזמר והמוזיקאי אייל דביר, שאף הלחין, הקליט וביצע שלושה שירים שלה: "מקלידים לי", "מי יידע איך לגשת אל הלב שלי" ו"הדגימה שלי".

מרגלית עבדה במשך שנים כגננת בגני ילדים באשדוד, ולאחר שחלתה וטופלה באבלציות ובכדורים היא לא רצתה לחזור לעבודה שאותה אהבה כל כך. "המפקחת אמרה לי: ’את חייבת לחזור לעבודה. אנחנו זקוקים לך. אם תצטרכי חופשות, אעזור לך’. כך העסקתי את עצמי בשתי משרות, וכל הזמן עברתי השתלמות אחרת. למדתי באופן פרטי תנועה ומוזיקה לגיל הרך כדי להעשיר את הילדים בפעילויות מהנות ומעשירות וכמובן להעשיר את עצמי. היה לי חשוב מאוד להעשיר את הילדים המאתגרים יותר ולתת להם להרגיש אהובים ורצויים. הייתי נותנת להם משימות של עזרה ואחריות, והם זכו ליחס מועדף ממני מבלי שזה יפגע בחבריהם בגן. כך זכיתי לכך שירגישו ביטחון, רצויים ואהובים. אהבתי מאוד את העבודה והאחריות וקיבלתי בחזרה אהבה מההורים ומהילדים וכמובן מהצוות של הגן".

ילדותה הייתה מאושרת ושמחה, היא לא ידעה מחסור ותמיד שיחקה עם אחיה, חבריה וחברותיה בחצר הגדולה במושב, שהיה לה שטח רחב עם מרחבים פתוחים וגדולים. המשק של הוריה היה פעיל מאוד כמו בקיבוץ, ותמיד היו להם גידולים שהשתנו בהתאם לעונות השנה, כולל כרם ענבים, בית אריזה לגידול פרחים ולולים לגידול תרנגולי הודו.

אֲבָל הֶרְגֵּל הוּא הֶרְגֵּל. לָקַחְתִּי מִשְׂחָק
וְהִכְנַסְתִּי אוֹתוֹ לַפֶּה שֶׁלִּי. סָבְתָא
הוֹצִיאָה אֶת הַמִּשְׂחָק מֵהַפֶּה שֶׁלִּי
וְאַחַר כָּךְ הֵנִיּחָה גָּבוֹהַּ יוֹתֵר כָּל מָה
שֶׁיָּכוֹל לִהְיוֹת מְסֻכָּן.
(מתוך הספר "לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן")

בסוף "לִיאָם - חוֹקֵר קָטָן" מופיעות הצעות לפעילויות להורים ולילדים בעקבות קריאת הספר. כך למשל הילדים נשאלים: הַאִם קָרָה לָכֶם מִקְרֶה דּוֹמֶה כְּמוֹ שֶׁקָּרָה לְלִיאָם? סַפְּרוּ עַל כָּךְ .מֶה הָיוּ הַתְּגוּבוֹת שֶׁל הַסְּבִיבָה כְּשֶׁקָּרָה הַמִּקְרֶה? מִי הֵן הַדְּמוּיוֹת בַּסִּפּוּר? צַיְּנוּ אֶת שְׁמוֹתֵיהֶן ועוד.

בימים אלו ממשיכה מרגלית לכתוב שירים אקטואליים על המצב וספרים נוספים, שאחד מהם בשם "האגדה על בריקסדאלה" נכתב בעקבות טיול חוויתי שהיא ובעלה אבי יצאו אליו עם קרובי משפחה וחברים במדינות סקנדינביה ובהן: פינלנד, שוודיה ונורבגיה. שם קיבלה מרגלית השראה לכתוב סיפור אגדה מרתק לילדים על טרולים ועל קרחון גדול שאליו הגיעו.

גיבורת הספר הבא שלה היא הילי בת השמונה, שבטיול לנורבגיה מצפה לה מסע הרפתקאות שלא דמיינה מעולם. המפגש עם הקרחון הכחול, בריקסדאל, גורם לה לחוויות עזות, שבעקבותיהן היא לומדת על עצמה ועל כוחות הנפש שלה, ואפילו משנה את שמה וזוכה לכינוי בריקסדאלה. כל זאת לאחר מסלול ארוך של טיול ברגל, ברכבת וברכב העולה על מעבורת בדרך אל הקרחון. הסיפור מתרחש על רקע נהרות שופעים, מפלים ענקיים ושוצפים, פסגות לבנות ויופי עוצר נשימה.

 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

 

 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
כל מה שקורה בעיר באנר הדר

 

מדורים