התוכנית להרחבת אזור התעשייה בקרית גת אושרה בוועדה המחוזית
תוכנית להרחבת אזה”ת בקרית גת שמובילה רשות מקרקעי ישראל אושרה אתמול בועדה המחוזית לתכנון ובנייה-ירושלים.
הרחבת אזה"ת הקיים מתוכננת על שטח של כ-784 כהמשך לאזה"ת הקיים ומתחברת אליו במספר צירי תנועה ראשיים. התכנון מציע חיבור פיזי חברתי וכלכלי לעיר תוך שמירה על ערכי טבע קיימים כאשר מרבית שטחה של התוכנית (כ-383 דונם) מיועד לשימושי תעשייה, תעשייה קלה ומלאכה עם חזית מסחרית (כ-800 מ"ר), מרכז תחבורה ושטחים ציבוריים פתוחים בהיקף התוכנית (כ-221 דונם)
התוכנית, ביוזמת רמ"י בשיתוף עיריית קרית גת, אושרה לאחר דיון בהתנגדויות אתמול בועדה המחוזית לתכנון ובנייה-מחוז ירושלים. שטחה מתפרש על כ-784 דונם וגובלת במסילת הרכבת ת"א-ב"ש ותוכנית ’קרית גת רובע דרום’-ממערב, תחנת רכבת קרית גת-מצפון, רח’ דרך החרושת (אזה"ת הקיים)-ממזרח ושטחים חקלאיים-מדרום.
שטח התוכנית מתוכנן עם קישור לאזה"ת הקיים-ממזרח ולתוכנית ’קרית גת רובע דרום’-ממערב שאושרה בשנת 2023. כאשר הרחבת אזה"ת מייעדת שטח בהיקף של כ-383 דונם לתעשייה ומלאכה, מתוכו כ-170 דונם לתעשייה הממוקמים מדרום לדרך שד’ היהלום החוצה את התוכנית ממזרח למערב וכ-213 דונם לתעשייה קלה ומלאכה מצפון לו. חלוקת השטחים באופן הזה תוכננה על מנת לאפשר מימוש מקסימלי של ייעודי התעשייה השונים והשלכותיהם הסביבתיות, כך שמדרום-שימושים הדורשים מרחק הפרדה משימושים רגישים יותר ומצפון שימושים שיאפשרו לקלוט את אזור המלאכה המתפנה בעיר הוותיקה.
התכנון כולל:
- בהיבט האורבני, מתוכננת תוספת שטחי תעשייה לעיר תוך המשך הגריד העירוני הקיים מצפון לדרום והעתידי-ממזרח למערב.
- בהיבט התחבורתי, שלד התוכנית כולל קישורים רבים לסביבה המשיקה לאזה"ת, תוך התחשבות בתנועת הולכי רגל ושילוב שבילי אופניים. התכנון נשען על 2 צירים מרכזיים בשטח התוכנית-מצפון לדרום על קו הרכס עד לתחנת הרכבת וממזרח למערב, בין אזה"ת הקיים לתוכנית ’קרית גת רובע דרום’ ויכלול חניון לילה לאוטובוסים בחלקה המערבי, על ציר שד’ היהלום.
- בהיבט הנופי, כלולים שטחים פתוחים שפריסתם וגודלם נקבע על סמך היותם חלק משמעותי במערכת ניהול הנגר של אזה"ת; שצ"פ המשלב בריכת חורף קיימת המיועדת לשימור-ממזרח; רצועה ירוקה בקו מגבלות פסי הרכבת, בין המסילה למגרשי התעשייה-ממערב; רצועת שצ"פ בקו מגבלות עמודי חשמל מתח עליון-ממערב ומצפון; ושצ"פ צמוד למגרש בייעוד מסחרי במרכז התוכנית-מצפון לדרך שד’ היהלום.
- מערכות תשתית מיועדות להעתקה ובהם עמודי וכבלי חשמל מתח גבוה בצפון מערב התוכנית, מבנה בטון הקשור לקו המקורות העובר בשטחה ומבני לולים קיימים המתוכננים להריסה.
תחום התוכנית מחולק לתעשייה (כ-170 דונם), תעשייה קלה ומלאכה (כ-213 דונם), מרכז תחבורה (כ-20 דונם), תשתית דרכים (כ-155 דונם) ושטחים ציבוריים פתוחים, שמרביתם בהיקפה ובהם בריכת חורף המיועדת לשימור (כ-221 דונם).
הפרויקט תוכנן ע"י צוות בראשות אדר’ מיכאל וינד ממשרד כהן – וינד ושות’ אדריכלות ותכנון ערים
שקמה סיג, מתכננת מרחב ירושלים ברשות מקרקעי ישראל בירכה על אישור התוכנית וציינה כי "הרחבת אזה"ת המתוכננת היא יוזמה של רשות מקרקעי ישראל ועיריית קרית גת במטרה לפתח את המתחם לטובת הוספת מתחם תעסוקתי לתושבי העיר, שיפור הקישוריות בינו לבין העיר תוך שמירה על ערכי טבע קיימים. התכנון מתבסס על חיבור פיזי, חברתי וכלכלי לעיר ומציע מערכת תחבורה משולבת כולל שבילי הליכה ואופניים."
לפרטים נוספים: