חיפוש

 

 
לדף הבית >>     הורים וילדים >>

פירמידות - לא רק במצרים

 

מהם משפטי פירמידה וכיצד הם מסייעים במצב של לקות למידה? על כך בכתבה הבאה...

 

זה לא סוד שאם נפרק כל דבר שמאיים עלינו לגורמים, הקושי יתגמד ויראה פתאום לא כזה נורא כפי שחשבנו. על בסיס מחשבה זו מתבססת העבודה על טקסטים באמצעות משפטי פירמידה.

משפטי פירמידה הינם משפטים אשר בנויים בצורה מדורגת. בראשית הפירמידה מופיעה המילה הראשונה/ המילים הראשונות ובכל אחת מהשורות שיבואו לאחריה, יתווספו בהדרגה מילים נוספות עד לכתיבת משפט מלא בבסיס הפירמידה.

אני אוהבת להשתמש במשפטי פירמידה כחלק מתהליך הטרמה לפני קריאת טקסט המקור (כלומר הטקסט במלואו). במרבית המקרים לאחר ביצוע שלב זה הרצון לקרוא את הטקסט מתחזק, וכן רבה יותר תחושת ההצלחה הנלוות לכך.  

בתמונות תוכלו לראות דוגמאות למשפטי פירמידה שחיברתי לתלמידיי:

 

השימוש במשפטי פירמידה יעיל מכמה בחינות:

1. החוויה המדורגת מסייעת להפחתת תחושת העומס והלחץ, בעיקר אצל תלמידים שחווים חוסר ביטחון וקשיים בתחום הקריאה.

2. החשיפה החוזרת למילים בכל קריאה וקריאה מסייעת אף היא לחיזוק הביטחון, וכן לשיפור מרכיבי שטף הקריאה (דיוק, קצב והטעמה).

3. הקריאה החוזרת מסייעת גם לעיבוד ושמירת המילים באופן אורותוגרפי בזיכרון לטווח ארוך, כך שבקריאה הבאה שלהן (גם אם תעשה כשבוע לאחר מכן) יחול שיפור הן במדדי הדיוק והן במדדי הקצב.

4. השימוש במשפטי פירמידה מסייע במעבר מקריאה מנוקדת לקריאה ללא ניקוד. הילדים נחשפים תחילה למשפטים מנוקדים ואחר כך נדרשים לקרוא "פירמידה" נוספת ללא ניקוד. דבר זה יכול לשפר בצורה ניכרת את שטף הקריאה ואת החשיפה לתצורת המילים בשתי הדרכים.

5. ניתן לקרוא את המשפטים בדרך מצחיקה וכך להוסיף פן קליל לקריאה. למשל  לקרוא אותם בטון סמכותי, בהגייה של רובוט, בע"ח, דמות מצויירת וכו’.

6. ניתן לבצע את כתיבת משפטי הפירמידה ביחד עם התלמיד ובכך לעבוד גם על תחום הכתיבה. כאשר ילד חוזר על כתיבת המילים באופן חוזר הוא גם צובר ביטחון ובאותה נשימה לומד תצורות כתיב נכונות.

יש לכם עוד שאלות ליעל רן הוראה מותאמת? כנסו!

050-7219033

בקרו אותי בדף הפייסבוק  

למיניסייט שלי

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
סרטון  mcity

סרטון mcity

סיפורו של יולי לב

סיפורו של יולי לב

 

 

 

 

 

 

ברקי יש לי שאלה
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים